Professionel SEO strategi

Målet med SEO er at komme øverst på Google. Det udsagn hører man ofte, og det er ikke forkert. Men hvis du vil høste de meget store forretningsmæssige gevinster, SEO tilbyder, er det nødvendigt at gå mere detaljeret til værks. Det gør vi hos Berthu & Co. Vi er et erfarent SEO bureau, som både yder hjælp til de tekniske, indholdsmæssige og forretningsmæssige ting, der skal til, for at få succes med SEO.

De fleste virksomheder vil gerne ligge højt på Google på de mest søgte ord i deres branche. Det gør konkurrencen om visse søgeord hård, og derfor kræver det både viden og omtanke at få succes med SEO markedsføring. Noget af det allervigtigste er at identificere de søgeord, I kan få mest forretningsmæssig værdi af. Dette er typisk en funktion af relevans, volumen og konkurrence. Relevansen finder vi via input om jeres forretning og marked. Volumen og konkurrence finder vi via en såkaldt søgeordsanalyse. Det skal desuden sikres, at din hjemmeside fungerer teknisk korrekt, så søgemaskinerne læser den rigtigt. Dette afdækkes i en teknisk SEO-analyse.

SEO markedsføring – SEO analyse og keyword analyse

Nedenfor ser vi først på den tekniske SEO analyse. Uden den risikerer du nemlig, at hele din investering i SEO markedsføring er spildt. Dernæst ser vi på søgeordsanalysen – eller keyword analysen, som den også kaldes. Derpå giver vi nogle tips til, hvordan du plukker de lavest hængende frugter, når du går i gang. Vi viser også nogle eksempler på, hvad vi har gjort for andre kunder, vi har ydet rådgivning i SEO.

Teknisk SEO analyse – Hjemmesidens fundament

Den tekniske SEO-analyse er en vigtig del af hele SEO-analysen for din hjemmeside. Formålet med den tekniske SEO-analyse er bl.a. at gennemgå hjemmesiden for såkaldt indeksering, for duplikeret indhold og for hastighed. Men disciplinen rummer langt mere end det. Det vigtigste at sige her er, at den tekniske analyse skal sikre, at jeres hjemmeside ikke har tekniske mangler, som forhindrer Google i at læse og forstå indholdet. Det er nemlig en afgørende barriere for at få succes med SEO.

SEO-trekanten til højre er en populær og pædagogisk måde at illustrere forholdet mellem teknik, indhold og SEO-betydningen af indgående links til din hjemmeside

SEO-trekanten til højre er en populær og pædagogisk måde at illustrere forholdet mellem teknik, content og links.

SEO trekanten er et godt værktøj når du skal bruge hjælp til SEO og hvordan du opbygger en SEO strategi. Synes du at det er lidt kompliceret med SEO så tag far i vores SEO konsulent

Som det fremgår af figuren, kan jeres hjemmeside have de bedst optimerede tekster og hundredvis af gode indgående links. Men hvis det tekniske fundament ikke er i orden, kan Google ikke indeksere og forstå indholdet ordentligt, og så er det hele spildt. Uden det tekniske fundament vil huset med andre ord styrte sammen, og dit ellers gode SEO-arbejde vil ligge uvirksomt tilbage i ruinerne. Når man som SEO ekspert bør gøre et vist nummer ud af at fortælle om disse ting, er det, fordi de tekniske discipliner ofte overses. Ikke desto mindre er de altså ekstremt vigtige og bør fylde i enhver SEO rådgivning.

Overvej om din tid er bedst givet ud med at få en professionel SEO konsulent eller et SEO bureau til at udarbejde en teknisk analyse af din hjemmeside, så du er sikker på, at alle tekniske parametre gennemgås. Hos Berthu & Co, byder vi gerne ind. Kontakt os på seo@berthuogco.dk, hvis du vil høre nærmere

Søgeordsanalyse - sæt retningen for din SEO strategi

En søgeordsanalyse skal identificere, hvad der søges på i relation til din virksomhed og dine produkter, samt hvor stor søgevolumen er. Vi skal med andre ord identificere, hvilke søgeord din hjemmeside skal optimeres efter. En søgeordsanalyse – eller keyword analyse – består ofte af en bruttoliste på flere hundrede søgeord, som sorteres og grupperes efter emner og relevans.

Gør SEO-arbejdet grundigt

Det er vigtigt at gøre arbejdet grundigt. Relevansen er f.eks. ikke nødvendigvis defineret ved, at en given ordsammensætning synes umiddelbart brancherelevant. Intentionen bag søgningen kan nemlig sagtens være en helt anden end det, man får svar på via din side. En af mange overvejelser kan være, om søgningerne er B2B- eller B2C-relaterede. Det er spild af tid at optimere mod en irrelevant målgruppe.

Når søgeordene – og sammensætningerne af forskellige søgeord – er identificeret, bør I kigge nærmere på følgende parametre:

  1. Hvor mange søger på det specifikke søgeord?
  2. Hvordan er jeres hjemmeside rangeret på det enkelte søgeord i dag?
  3. Hvor høj er konkurrencen for at komme øverst på Google for det specifikke ord?

Faren ved at vælge forkerte søgetermer

En af de største fejl ved søgemaskineoptimering er forkert udvælgelse af søgeord. Det sker desværre ofte, at marketingmedarbejdere udvælger ord og vendinger baseret på intuition, antagelser eller alene på baggrund af søgeordenes volumen på Google. Du risikerer at bruge tid og ressourcer på søgeord, der enten har en lav månedlig søgevolumen, eller som er så konkurrenceprægede, at udsigten til side 1-placeringer på Google er dårlig, hvis ikke umulig.

Konkurrencen på søgeord

Søgeordenes konkurrenceniveau måles ud fra en ”Keyword Difficulty score” (KD score), der går fra 0 til 100. Hvis scoren er 100, er sværhedsgraden meget høj, og det vil være særdeles vanskeligt at komme på side 1 på Google. Omvendt betyder en score på 0, at der er ingen eller meget lav konkurrence.

Eksempel på udvælgelse af søgeord

Her ses et eksempel med maling. Lad os antage at du har en webshop, der sælger maling. Billedet viser, at der er 1.100 månedlige søgninger på ”billig maling”, mens der til gengæld er en Keyword Difficulty score på 24. Det er et relativt konkurrencepræget søgeord sammenlignet med søgeord såsom ”maling” (score på 5) og “vægmaling” med en score på 0 på trods af 1.300 månedlige søgninger.

Hvis du endnu ikke rangerer på ovenstående søgeord og har begrænset med eksterne links til din hjemmeside, er det strategisk klogest at gå efter et søgeord med en lav KD score. Hvis du ønsker at ligge på side 1 på Google, når der søges på ”billig maling”, kræver det nemlig 27 eksterne links, der peger mod din landingpage. Det er desuden en forudsætning, at landingpagen – det vil sige selve den enkelte side, det drejer sig om – er søgemaskineoptimeret og i øvrigt er teknisk velfungerende. Det kræver 0 eksterne links, hvis du optimerer efter ”vægmaling” i stedet.

Husk at din SEO strategi skal tage højde for søgeordenes organiske konkurrenceniveau
Husk konkurrence niveauet når du ligger en SEO strategi med din SEO konsulent

Vores SEO konsulent siger - fokusér på de lavest hængende frugter

Søgeordsanalysen identificerer også om din hjemmeside allerede rangerer på nogle af dine vigtige søgeord. Lad os antage at du har en landingpage, der ligger på side 2 på Google på et vigtigt søgeord. Hvis du kan forbedre denne placering med et par pladser, kan det betyde, at den rykker fra side 2 til side 1, hvilket kan få signifikant betydning for din trafik og dit salg. I mange tilfælde vil det kræve minimalt arbejde, og derfor er det også som regel et rigtig godt sted at begynde dit SEO-arbejde. Derfor anbefaler vores SEO konsulent også altid at begynde med at identificere eksisterende søgeordsplaceringer på tværs af din hjemmesides landingpages. Det er ofte der, de lavest hængende frugter findes og der, du med få ressourcer kan skabe mærkbare resultater.

Læs mere om vores mediebureau i København.

Udvalgte SEO-cases

Her kan du se et par udvalgte cases, hvor vi har anvendt den ovennævnte strategi til at opnå topplaceringer på Google med. Først eksempel er fra Terranova, der producerer og sælger kosttilskud.

Terranova – Nr. 1 på “B vitamin”

Vi har udviklet en ny landingsside med fokussøgeordet “B vitamin mangel”, da vi identificerede lav konkurrence (Keyword Difficulty score på: 0 ud af 100) og høj søgevolumen (800 søgninger/mdr.). Samtidig indikerer søgetermen, at brugerne kan have en købsintention, da de måske har mistanke om for lavt niveau af B vitamin.

Vi tilføjede i øvrigt en lang række såkaldt sekundære søgeord. Herunder f.eks. “mangel på B-vitaminer” og “B vitamin tilskud”. Vi satte disse i både H2-titler, billedtekster og i brødtekster.

I dag har vi mere end 20 forskellige søgetermer om B-vitamin på side 1 af Google. Til højre kan du se topplaceringer på B vitamin.

Vi tilføjede derudover en lang række sekundære søgeord, såsom “mangel på B-vitaminer”, og “B vitamin tilskud” i H2-titler, billedtekster og i brødtekster. 

I dag har vi mere end 20 forskellige søgetermer om B-vitamin på side 1 af Google. Til højre kan du se topplaceringer på B vitamin. 

Topplacering på Google – B vitamin

I takt med forbedrede placeringer ændrede vi fokussøgeordet fra “B vitamin mangel” til “B vitamin”, da sidstnævnte har 3.000 månedlige søgninger imod 800 for “B vitamin mangel”. Det resulterede i en topplacering som nr. 1 på Google foran stærke domæner såsom Netdoktor.dk, Helsam.dk og Webapoteket.dk.

Denne strategi har vi også anvendt for andre produktkategorier for Terranova. 

Dansk Rejseforsikring  – Nr 1. på “Rejseforsikring”

I dag køber rigtig mange deres forsikringer online, hvilket har givet prisstigninger på betalt annoncering via Google Ads. Det gælder også i rejseforsikringsbranchen, hvor konkurrencen er benhård og klikprisen på Google Ads bare stiger og stiger.

Vi udviklede derfor en langsigtet SEO-strategi for Danskrejseforsikring.dk, der betyder, at de kom op som nr. 1 på søgeordet “Rejseforsikring”, der er det mest søgte ord i branchen med 17.000 månedlige søgninger. Det betyder også, at Dansk Rejseforsikring ligger foran langt større selskaber med signifikant større marketingbudgetter såsom Gouda, Europæiske, Tryg og Alm. Brand mfl. 

Derudover har vi skabt en række andre høje placeringer såsom nr. 1 på “Erhvervsrejseforsikring” og nr. 2 på “Afbestillingsforsikring” m.m.

Uni-tel  – 99 søgeord i top 3

Uni-tel er et dansk teleselskab med fokus på alt fra telefonsystemer, møde-, mobil- og IP-telefoni til erhverv. I flere år har Berthu & Co været digitalt bureau for Uni-tel med fokus på Google Ads, Facebook- og LinkedIn annoncering samt søgemaskineoptimering. Uni-tel opererer i en branche med stor konkurrence, men på trods af det har vi skabt 99 placeringer i top-3, hvoraf 46 søgetermer er placeret som nr. 1. Vi arbejder med 332 søgetermer for Uni-tel, og der kommer løbende flere til. Det er med andre ord et omfattende setup.

Rasmus er vores SEO konsulent

Har du brug for en SEO strategi eller en SEO konsulent?

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for en SEO strategi eller en SEO konsulent, eller hvis du har spørgsmål til selve søgeordsoptimeringen. Søgemaskineoptimering kan være mere eller mindre omfattende, men uanset hvad dit ambitionsniveau og dit budget er, har vi erfaringen til at føre det ud i livet. Vi har samtidig mange andre kompetencer inhouse, f.eks. vores mediebureau.

Kontakt:
Rasmus Berthu Damkjær
Grundlægger og SEO konsulent
E-mail: seo@berthuogco.dk
Tlf. 31 75 72 54