YouTube Annoncering

Øg din synlighed på tværs af kanaler online med YouTube annoncering

Vi er dit markedsføringsbureau med personlig og professionel service

Hvad er YouTube annoncering

Youtube kaldes Googles videosøgemaskine og er verdens næststørste søgemaskine. Youtube består af videoer uploadet af platformens brugere så andre brugere kan se det. Youtube er verdens andenstørste søgemaskine og har over en milliard brugere. Der bliver uploaded 100 timers video, hvert eneste minut, døgnet rundt. Youtube er en meget attraktiv platform for annoncering for mange virksomheder, da filmformatet er effektivt, prisen konkurrencedygtige og segmenteringsmulighederne gode.. Annoncering på Youtube foregår gennem Google Ads hvor man også administrerer almindelige søgeords- og displaykampagner hos Google.

Youtube markedsføring

Forskellige strategier til YouTube markedsføring
Youtube er et socialt medie og kan derfor med fordel indgå i din virksomheds overordnede strategi for sociale medier for at sikre din synlighed på tværs af kanaler online – her tænker vi naturligvis på den organiske rækkevidde. Derudover kan du lave søgemaskineoptimering på dine film, der dels kan sikre bedre placeringer i søgninger på Youtube, men som også kan blive vist i søgninger på Google. Sidst men ikke mindst er der selvfølgelig annoncering på Youtube, som vi vil udforske i denne artikel.
Der findes mange forskellige former for markedsføring på YouTube

Annoncering på YouTube

Forskellige former for annoncering på YouTube

Preroll annoncer

Dette er videoannoncer, der vises før den valgte video begynder at afspille. Disse annoncer kan normalt springes over af seeren efter 5 sekunder.

Lange non-skippable annoncer

Længere videoannoncer, der ikke giver seeren mulighed for at springe dem over. Disse annoncer kan være længere end de typiske preroll-annoncer og kræver fuld afspilning.

Korte non-skippable annoncer

Disse er meget korte videoannoncer, der ikke kan springes over af seeren. De giver et hurtigt budskab på kun seks sekunder og er designet til at fange seernes opmærksomhed hurtigt.

Tekstannoncer

Disse er ikke-videoannoncer, der vises i den nederste del af en kørende video. De består af tekst og kan indeholde links eller andre kald til handling.

Kom i gang med YouTube annoncering i dag
Eksempel på preroll annoncering på YouTube for delebilstjenesten LetsGo
Markedsføring på YouTube
Kom i gang med målrettet markedsføring på YouTube
Annoncering på Youtube kan være spild af ressourcer hvis det ikke gøres korrekt. Hvis annoncer vises for brugere med ingen umiddelbar interesse for annoncen, kan reklamen både være irriterende for brugeren, men også for din virksomhed. Der spildes enormt mange marketingkroner på markedsføring der rammer udenfor målgruppen. Heldigvis har den digitale verden håndteret dette problem og derfor kan man, til fordel for modtageren og afsenderen, målrette indsatsen. Man kan f.eks. segmentere ud fra interesser, demografi og geografi eller bruge adfærdsbaseret målretning såsom remarketing eller om brugerne er i markedet for at købe din virksomheds produkter. Samtidig kan man ekskludere emneindhold eller kanaler, som man ikke ønsker at sin virksomhed bliver associeret med. Omvendt har man mulighed for at vælge kanaler, som man gerne vil ligge sin Youtube annoncer opad.
Har du brug for hjælp?
Vi hjælper dig til succesfuld YouTube Annoncering

Hos Berthu & Co specialiserer vi os i at segmentere målgrupper effektivt og praktiserer udformning af budskaber til mindre, men mange forskellige, delmålgrupper ad gangen. Dette gøres for bedst at allokere din virksomheds annoncekroner ved at tilpasse annonceindhold og splittest delmålgruppernes respons.

Da vi har kontrollen over budgettering, målgrupper og indhold, kan vi samtidig nemt og hurtigt omlægge en mediestrategi, og dermed justere målretningen eller budgivningen, hvis data indikerer at vi kan opnå bedre resultater ved en justering.

Skal du bruge hjælp til Youtube markedsføring?
Eksempel på Skippable preroll YouTube annonce for Zanzibar Højskolen

Bliv klogere på YouTube annoncering

På YouTube annoncer deles op i in-stream og in-display

In-stream annoncer

In stream annoncer vises ved videoafspilning og fylder hele skærmen. Trods deres påtrængende karakter, kan målrettet annoncering sikre, at kun den relevante målgruppe ser dem, hvilket øger deres relevans.

Det kan f.eks. være en person som har søgt efter rejser og kigger på forskellige hjemmesider, men lige nu sidder og ser videoer fra en e-læringsplatform. Som rejsearrangør kan din kommunikation derfor været relevant for en bruger der er i informationssøgning fasen, og derfor er det sandsynligt at brugeren er opmærksom på annoncen og måske endda bliver inspireret til at undersøge rejsen nærmere. 

Segmentering kombineret med en frekvensgrænse øger relevansen og undgår, at brugerne føler sig overvældet. Derfor er korrekt målretning afgørende på YouTube for at undgå, at brugere føler sig spammet eller uinteresserede.

Ved in-stream betales kun, hvis brugeren ser mindst 30 sekunder af annoncen eller interagerer med den. Hvis annoncen er kortere, betales kun, hvis den ses helt til ende eller der interageres.

In-display annoncer

In-display annoncer er søgeordsbaseret og fungerer derfor meget ligesom Google Ads. Når brugere søger på Youtube efter det de er interesseret i, kan virksomheder byde på disse søgeord. Modsat in-stream har brugeren altså brugt Youtube som en søgemaskine hvor de søger relevante informationer om noget specifikt. Denne type annonce kan give større garanti for konverteringer grundet annoncens relevans for brugeren, samtidig med at der kun betales for antallet af klik på selve annoncen og ikke eksponeringer.

Desuden giver in-display annoncer mulighed for en mere naturlig integration i brugernes oplevelse af platformen, da de vises som en del af søgeresultaterne eller relaterede videoer. Dette skaber en mindre forstyrrende annonceoplevelse og øger sandsynligheden for, at brugerne interagerer med annoncen. 

Denne annonceform tillader også virksomheder at målrette deres budskab mod en mere specifik og købeklar målgruppe, hvilket resulterer i en højere ROI (Return on Investment) sammenlignet med mere generelle annonceringsmetoder.

Udvalgte kundereferencer med Youtube markedsføring

Rasmus-Berthu-Damkjær2 - Kopi

Har du brug for hjælp til Youtube annoncering?

Du er velkommen til at kontakte os om Youtube markedsføring eller en social medie strategi.. Et setup kan være både mere og mindre omfattende, men uanset hvilken du foretrækker, så har vi erfaringen til at føre det ud i livet.

Kontakt:
Rasmus Berthu Damkjær
Grundlægger og Direktør
E-mail: rasmus@berthuogco.dk
Tlf. 31 75 72 54